Professional Profile: CX Lead
CX Lead varmistaa, että kaikki asiakaskohtaamiset tukevat liiketoimintatavoitteita ja luovat sujuvia, vaikuttavia kokemuksia yhdistäen asiakasymmärryksen, data-analytiikan ja strategisen päätöksenteon.
Työn ydin
CX Lead analysoi asiakaspolkuja ja tunnistaa kehityskohteet, ohjaa tiimejä ja varmistaa, että asiakaskokemus on yhdenmukainen eri kanavissa. Hän suunnittelee ja kehittää prosesseja, mittareita ja toimintamalleja, jotka parantavat asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista. Rooli vaatii strategista ajattelua, operatiivista toteutusta ja kykyä yhdistää liiketoiminta-analytiikka käyttäjäymmärrykseen.
Roolit ja painotukset
- Keskittyy asiakaskokemuksen kokonaisuuden kehittämiseen ja optimointiin.
- Yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa sekä asiakaspolkujen ja palveluiden jatkuvaan parantamiseen.
- Hyödyntää muun muassa palvelumuotoilun menetelmiä, data-analytiikkaa ja käyttäjäpolkujen suunnittelua.
Koulutus ja tausta
Korkeakoulututkinto palvelumuotoilusta, liiketaloudesta, käyttäjäkokemuksesta tai vastaavalta alalta. Taustaa voi olla myös UX-, prosessisuunnittelusta, asiakasanalytiikasta tai konsultointiprojekteista.
Palkkataso (2025)
4 500–7 000 € / kk, riippuen kokemuksesta ja vastuualueista.
Marbles on johtava suorahakutoimisto CX Leadien ja asiakaskokemusosaajien rekrytoinneissa.
Marbles is a leading executive search firm for CX Leads and customer experience professionals.
Jenna Honkanen