Professional Profile: Category Manager

Tuoteportfolion strateginen kehittäjä

Category Manager vastaa yrityksen tuotekategorian kaupallisesta menestyksestä. Hän suunnittelee ja toteuttaa strategioita, joilla varmistetaan kannattava kasvu, kilpailukyky ja asiakaslähtöinen tuotevalikoima. Rooli yhdistää analytiikan, neuvottelutaidot ja markkinaymmärryksen. Category Manager hallitsee kokonaisuuden aina hankinnasta ja hinnoittelusta kampanjoiden toteutukseen.

Työssään Category Manager tekee tiivistä yhteistyötä myynnin, markkinoinnin ja hankinnan kanssa. Hän analysoi markkinadataa, seuraa kuluttajakäyttäytymisen muutoksia ja kehittää tuoteportfoliota sen mukaisesti. Usein tehtävään sisältyy myös sopimusneuvotteluita ja yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa, joten kaupallinen ajattelu ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä.

Category Management -rooleja löytyy erityisesti vähittäiskaupassa, tukkukaupassa, teollisuudessa, FMCG- ja kuluttajatuotteiden parissa sekä kasvavissa eCommerce- ja teknologia-alan yrityksissä. Näillä aloilla Category Manager on keskeinen linkki datan, asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan kasvun välillä.

Marbles löytää parhaat Category Managerit ja kaupallisen kehittämisen ammattilaiset nopeasti suorahakuna.

Palkkataso (arvio 2025)
4 500-6 500/ kk
Vaihtelee toimialan, vastuualueiden ja organisaation koon mukaan.

Insight: Category Manager

Category Manager- tärkeimmät osaamisvaatimukset

  • 3–6 vuoden kokemus tuotehallinnasta, kategoriakehityksestä tai kaupallisesta analytiikasta

  • Vahva liiketoiminta- ja markkinaymmärrys

  • Osaaminen datan hyödyntämisestä päätöksenteossa (Excel, Power BI, ERP-järjestelmät)

  • Neuvottelu- ja yhteistyötaidot

  • Projektinhallintakyky ja analyyttinen ajattelutapa

  • Korkeakoulututkinto liiketaloudesta, markkinoinnista tai vastaavalta alalta

  • Sujuva suomen ja englannin kielitaito

Tarvitsetko osaajan tiimiisi - pistä viestiä!

Blogi Strategy

Lue vielä nämä!