Professional Profile: Chief Marketing Officer, CMO
CMO vastaa yrityksen markkinointistrategian suunnittelusta ja toteutuksesta, johtaen tiimiään kohti kasvua ja asiakaslähtöistä menestystä. CMO ymmärtää datan merkityksen, mutta osaa yhdistää sen myös yrityksen tarinankerrontaan, joka resonoi asiakkaiden kanssa. Hänen vastuullaan on varmistaa, että markkinointiaktiviteetit tukevat yrityksen liiketoimintatavoitteita ja että ne tuovat konkreettista kilpailuetua.
Tehtävässä onnistumisen avaimet:
- Markkinointistrategian kehittäminen ja johtaminen: Kehittää yrityksen markkinointistrategiaa, joka pohjautuu sekä dataan että luovaan näkemykseen.
- Myyntilähtöinen ajattelu: Johtaa markkinointia siten, että se tukee myyntitavoitteita ja kasvattaa liikevaihtoa. Ja pitää asiakkaan keskiössä.
- Tiimin johtaminen ja sparraus: Innostaa ja ohjaa markkinoinnin monialaisia tiimejä.
- Dataohjaus ja analytiikka: Hyödyntää dataa ja analytiikkaa päätöksenteossa.
- Luovan tarinankerronnan hallinta: Ymmärtää tarinoiden voimaa ja yhdistää dataohjausta puhuttelevaan viestintään.
- Organisaation inspiroiminen: Sparrata paitsi omaa tiimiä, myös heitä, jotka eivät välttämättä heti oivalla markkinoinnin roolia yrityksen suuremmassa kuvassa!
- Strateginen päätöksenteko ja priorisointi: Tehdä strategisia päätöksiä ja priorisoida markkinointiaktiviteetit..
- Kilpailuedun luominen: Varmistat, että markkinointiin tehtävät investoinnit tuottavat konkreettista kilpailuetua ja auttavat yritystä erottumaan kilpailijoistaan.
Jenna Honkanen