Professional Profile: Brand Manager

Brand Manager (Brändipäällikkö)

Brand Manager vastaa yrityksen tai tuotemerkin tunnettuudesta, mielikuvasta ja kasvusta. Hän johtaa brändin strategiaa, viestintää ja markkinointia – usein yhdessä myynnin, tuotekehityksen ja mainostoimistojen kanssa. Työ on sekä analyyttistä että luovaa: tavoitteena on kasvattaa brändin arvoa pitkäjänteisesti.

Työn ydin

  • Vastaa brändistrategian suunnittelusta ja toteutuksesta.

  • Seuraa markkinoita, kilpailua ja kuluttajakäyttäytymistä.

  • Suunnittelee kampanjoita ja markkinointiviestintää yhdessä sisäisten ja ulkoisten kumppanien kanssa.

  • Hallinnoi brändibudjettia ja mittaa markkinointitoimenpiteiden tuloksia.

  • Varmistaa, että brändi näkyy johdonmukaisesti kaikissa kanavissa ja kosketuspisteissä.

Koulutus ja tausta

  • Korkeakoulututkinto markkinoinnista, viestinnästä, liiketaloudesta tai vastaavalta alalta.

  • Usein kokemusta markkinoinnin, viestinnän tai tuotepäällikön tehtävistä ennen brändivastuuta.

Tyypilliset nimikkeet

  • Brand Manager

  • Marketing Manager

  • Product & Brand Manager

  • Head of Brand

  • Senior Brand Manager

Palkkataso (2024)

  • Suomessa tyypillisesti noin 4 500–7 000 € / kk, riippuen toimialasta, brändin laajuudesta ja vastuusta.

Marbles on Suomen johtava suorahakutoimisto markkinoinnin ja brändijohtamisen avainroolien rekrytoinneissa.
Marbles is Finland’s leading executive search partner for marketing and brand leadership roles.

Insight: Brand Manager

Tärkeimmät osaamisvaatimukset

  • Ymmärrys brändin rakentamisesta, markkinoinnista ja kuluttajatutkimuksesta.

  • Kokemus markkinointiviestinnästä, mediasuunnittelusta ja kampanjajohtamisesta.

  • Analyyttinen ajattelu ja datan hyödyntäminen päätöksenteossa.

  • Luova näkemys ja kyky johtaa monikanavaisia kokonaisuuksia.

  • Erinomainen yhteistyö- ja viestintätaito.

Tarvitsetko osaajan tiimiisi - pistä viestiä!

Blogi Marketing & Sales

Lue vielä nämä!