Ammatti
Social Media Manager
Social Media Manager toimii brändien some-vaikuttajana ja kehittää brändin tunnettuutta eri sosiaalisen median kanavissa. Ammattilaisen käsissä sosiaalisen median strategia voi olla yrityksen markkinoinnille oikea kultakimpale, jonka kautta kohderyhmiä voidaan tavoittaa, palvella ja sitouttaa paremmin. Tyypillisimmin some-päällikkö majailee yrityksen viestintä- tai markkinointiyksikössä, joko omana pikku yksikkönään tai some-tiimin vetäjänä.
Osaamisen puolesta Social Media Managerin palettiin kuuluu ymmärrys sosiaalisen median hyödyntämisestä liiketoiminnassa, monikanavainen sisällöntuotanto ja aimo annos luovia ideoita toteutettavaksi.
Teknisiä osaamisvaatimuksia ei yleensä aseteta, mutta sosiaalisen median alustat, teknologiat ja toiminnallisuudet on hyvä tuntea. Yleensä Social Media Manager hallitsee jonkin sisällön tekemisen erikoisalueen, kuten valo- ja videokuvauksen, videoeditoimisen tai käsikirjoittamisen.
Sosiaalisen median ammattilainen kertoo työstään
Anna Storå kertoo videolla työstään Lead Social Strategistina MTV:llä. Hän johti yrityksen sosiaalisen median strategiaa.
Videon tuotannon jälkeen hän on vaihtanut Ellun Kanojen palvelukseen.
Palkkataso ja nimikkeet
Palkkatasot Marblesin toteutuneissa suorahakuprojekteissa vuosina ovat liikkuneet 3200-5500 euron luokassa. Palkkatasoon vaikuttaa työkokemuksen määrä ja mahdolliset esimiesvastuut. Alalla aloittelevan henkilön palkka liikkuu noin 3200 euron maastossa, kun taas usemman vuoden kokemus ja esimiesvastuu nostavat palkkatason noin 4500-5500 euron luokkaan.
Social Media Managerin nimikekirjo on laaja. Tämän ammattilaisen voi löytää niin Growth Hackerin kuin Web Editorinkin tittelin takaa. Yleisimpiä nimikkeitä kuitenkin on mm. SoMe Manager; Social Media Specialist; Manager, Social Media; Channel Marketing Manager; SOME-päällikkö; SOME-asiantuntija; Social Media Coach; Manager, Social Media Marketing; Social Media Strategist; Communications Specialist, Social Media.