Verkkokauppabuumin ansiosta kisa alan asiantuntijoista käy kuumana

Verkkokaupan koronapandemian aikana voimistunut noususuhdanne jatkuu Suomessa vuonna 2022 ja sitä ruokkivat monet kansainvälisestikin tunnetut muutokset kulutustottumuksissa.

Verkko-ostamisen suosion kasvu tarkoittaa myös sitä, että alan ammattilaisia halutaan rekrytoida lisää - eikä tämä koske vain verkkokauppapäälliköitä tai teknisiä osaajia, kuten Product Ownereita, vaan lukuisia muitakin osaajia aina digimarkkinoinnista markkinoinnin avainrooleihin.

Verkkoshoppailu kasvussa, mutta pandemia muuttanut ostoksia

Verkkokauppaostelun trendejä on tutkinut mm. Tilastokeskus, jonka mukaan kuluneen 12 kuukauden aikana verkko-ostoksia oli tehnyt 73 prosenttia ja kolmen viime kuukauden aikana 57 prosenttia vastanneista. Molemmissa kategorioissa kasvua oli noin 10 prosenttiyksikköä vuoteen 2018 verrattuna.

Suosituimpia verkko-ostoksia olivat Tilastokeskuksen mukaan kuluneen kolmen kuukauden aikana olleet vaatteet, urheiluvaatteet, kengät ja asusteet, joita oli kotiinsa tilannut 31 prosenttia vastanneista. Toiseksi nousivat rahapelit (26 %) ja kolmanneksi kotiin kuljetetut ruoka-annokset (21 %).

Vastaajat olivat käyttäneet tyypillisesti verkko-ostoksiinsa rahaa yli 100 euroa - näin kertoi 49 prosenttia suomalaisista. 

Pandemian vaikutukset näkyivät kuitenkin selvästi siinä, mitä ostettiin. Kulttuuri- ja urheilulippujen ostaminen ja erilaisten majoitusten hankkiminen romahtivat vuonna 2020 edellisvuoteen verrattuna, ja vuonna 2021 lasku jatkui edelleen. Erityisen paljon vähentyi kulttuurilippujen ostaminen, vajaasta 40 prosentista (2019) alle viiteen prosenttiin (2021).

Mitä verkkokauppaosaajia yritykset erityisesti etsivät?

Koska verkkokaupan kilpailu on globaalia, pienet ostosfoorumit kisaavat samalla viivalla globaalien jättien kanssa. Pienet verkkokaupat eivät voi pärjätä valikoiman laajuudella, mutta ne voivat ottaa aseekseen ensiluokkaisen asiakaskokemuksen. Siihen tarvitaan muun muassa käytettävyyssuunnittelijoiden, kuten UI/UX Designereiden, CX Specialistien ja palvelumuotoilijoiden osaamista.

Digitiimeihin rekrytoidaan digimarkkinoijia, sähköpostimarkkinointia sekä muuta asiakasryhmäkohtaista segmentointia kehittäviä markkinoinnin automaation asiantuntijoita. Etenkin pienten yritysten täytyy varmistaa, että kuluttajat ylipäänsä tietävät niiden olemassaolosta ja palaavat takaisin yksittäisen ostoksen jälkeen.  Konversio-optimoija (CRO Specialist) huolehtii siitä, että ostoprosessi on mahdollisimman jouheva.

Varastoinnin, logistiikan ja toimitusketjujen kehittäminen voi kuulua esimerkiksi teknisen kehityspäällikön vastuulle. Lisäksi etenkin suuret yritykset saattavat tarvita erityisesti verkkokauppaan keskittyneitä tietoturva- ja muita IT-asiantuntijoita.

Verkkokaupat rekrytoivat myös esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin päälliköitä tai johtajia.

Jätä yhteydenottopyyntö

Me tunnemme eCommerce-osaajien palkkatoiveet

Marbles kerää koko ajan tietoa digiammattilaisten palkkatoiveista headhunting-projekteissaan ja listalla on noin 50 eri ammattinimikettä. Suorahakukandidaatteja pyydetään prosessissa ilmoittamaan kyseistä työtehtävää koskeva palkkatoiveensa.

Marbles kerää koko ajan digiammattilaisten tiettyä ammattinimikettä koskevia palkkatoiveita suorahakuprojektiensa aikana. Jos haluat lisätietoa, millä tasolla tiettyjen ammattien palkkataso liikkuu, lataa Palkkatutkamme!

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella verkkokauppaosaajien rekrytoinnista!

Lisätietoja:

Katja Wasenius

040 555 9056

etunimi.sukunimi@marbles.fi

Lue vielä nämä!