Professional Profile: Head of Communications

“Strateginen viestinnän johtaja, joka rakentaa yrityksen mainetta, johtaa tarinaa ja ohjaa organisaation sanomaa liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti.”

Viestintäjohtaja eli Head of Communications vastaa organisaation kokonaisviestinnästä ja sen linjaamisesta yrityksen strategiaan. Hän on yrityksen sanoman arkkitehti – varmistaa, että yrityksen ääni, tarina ja maine rakentuvat johdonmukaisesti kaikissa kanavissa ja tilanteissa.

Rooli on strateginen ja edustuksellinen. Viestintäjohtaja toimii toimitusjohtajan ja muun johdon neuvonantajana kaikessa viestintään liittyvässä: strategisesta positioinnista ja kriisiviestinnästä aina sisäiseen kulttuuriviestintään ja työnantajakuvan kehittämiseen.

Head of Communications johtaa usein viestintätiimiä, johon kuuluu viestintäpäälliköitä, sisällöntuottajia ja PR-asiantuntijoita. Hän vastaa viestintästrategian, vuosikellon ja mediapresenssin kokonaisuudesta sekä varmistaa, että viestintä tukee liiketoiminnan tavoitteita ja brändin arvolupausta.

Nykyisessä toimintaympäristössä rooli on vahvasti dataohjautuva ja monikanavainen. Head of Communications hyödyntää analytiikkaa viestinnän vaikuttavuuden todentamisessa ja tukee johtoryhmää datalla perustelluissa päätöksissä. Samalla hän kantaa vastuun kriisi- ja vastuullisuusviestinnästä – yhä useammin myös kansainvälisellä tasolla.

 

Marbles löytää parhaat viestintäjohtajat nopeasti suorahakuna.

Palkkataso (arvio 2025)

 6 500 – 9 000 € / kk
Vaihtelee toimialan, vastuualueiden ja organisaation koon mukaan.

Insight: Head of Communications

Viestintäjohtaja - tärkeimmät osaamisvaatimukset

  • Laaja kokemus strategisesta ja operatiivisesta viestinnän johtamisesta

  • Kriisiviestinnän ja maineenhallinnan vahva hallinta

  • Kyky toimia johdon neuvonantajana ja mediasuhteiden rakentajana

  • Kokemus työnantajamielikuvan ja sisäisen viestinnän kehittämisestä

  • Taitava esiintyjä ja luonteva viestijä eri sidosryhmille (media, omistajat, henkilöstö, asiakkaat)

  • Ymmärrys markkinoinnin, viestinnän ja brändin yhtenäisestä strategiasta

  • Korkeakoulututkinto viestinnän, median, yhteisöviestinnän tai markkinoinnin alalta

  • Erinomainen suomen ja englannin kielen taito (ruotsi ja muu kieliosaaminen eduksi)

Tarvitsetko viestinnän osaajaa tiimiisi - pistä viestiä!

Blogi Strategy

Lue vielä nämä!