Professional Profile: Communications Manager

“Operatiivinen viestinnän ammattilainen, joka varmistaa yrityksen näkyvyyden, johdonmukaisen viestinnän ja sisäisen sitoutumisen.”

Viestintäpäällikkö eli Communications Manager vastaa organisaation maineen, viestinnän ja vuorovaikutuksen johtamisesta. Hän rakentaa ja toteuttaa strategista viestintää, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita ja vahvistaa yrityksen tunnettuutta sekä työnantajamielikuvaa.

Tehtävä on sekä strateginen että operatiivinen: viestintäpäällikkö laatii viestintästrategian ja vuosikellon, mutta myös tuottaa sisältöjä, valmentaa johtoa ja koordinoi mediayhteistyötä. Työssä yhdistyvät vahva kirjoitustaito, kriisiviestinnän osaaminen ja kyky hallita laajoja kokonaisuuksia nopeasti muuttuvassa mediaympäristössä.

Modernissa organisaatiossa Communications Manager toimii yhä tiiviimmin markkinoinnin, HR:n ja johdon rajapinnassa. Hän hyödyntää dataa ja mittareita (esim. media-analytiikka, sentimenttianalyysi, sosiaalisen median seuranta) viestinnän vaikuttavuuden osoittamiseen ja jatkuvaan kehittämiseen.

Viestintäpäällikön rooli on kriittinen etenkin tilanteissa, joissa yrityksen kasvu, muutos tai kriisi vaativat selkeää, yhtenäistä ja inhimillistä viestintää – niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

Marbles löytää parhaat viestintäpäälliköt nopeasti suorahakuna.

Palkkataso (arvio 2025)

4 800 – 6 200 € / kk
Vaihtelee toimialan, vastuualueiden ja organisaation koon mukaan.

Insight: Communications Manager

Viestintäpäällikkö - tärkeimmät osaamisvaatimukset

  • Kokemus strategisen ja operatiivisen viestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta

  • Erinomainen suomen ja englannin kielitaito, sujuva kirjoittamisen ja esiintymisen taito

  • Ymmärrys mediaympäristöstä, PR-toiminnasta ja kriisiviestinnästä

  • Kokemus sisäisen viestinnän ja työnantajakuvan kehittämisestä

  • Viestintä- ja sisältöstrategioiden rakentaminen yhteistyössä johdon kanssa

  • Kyky toimia nopeasti ja johdonmukaisesti paineen alla

  • Tuntemus markkinoinnin ja viestinnän rajapinnasta (esim. sisältömarkkinointi, brändiviestintä)

  • Korkeakoulututkinto (viestintä, media, yhteisöviestintä, markkinointi tms.)

Tarvitsetko viestinnän osaajaa tiimiisi - pistä viestiä!

Blogi Strategy

Lue vielä nämä!