Miten vahvistat hyvää työnantajamielikuvaa rekrytoinnissa?

Tämän artikkelin on alun perin kirjoittanut Katja Wasenius, tuolloin Marblesin konsulttina. Sisältöä on päivitetty ja ylläpidetään Marblesin toimesta.

Työnantajamielikuvalla on merkitystä, kun joudutaan kilpailemaan kaikkien haluamista osaajista ja kun osaamista on ylipäätään vähän saatavilla. Vaikeasti täytettäviin tehtäviin osaajia etsittäessä yrityksen tunnettuudella ja työnantajamaineella on väliä. Näiden puute tekee rekrytoimisesta entistäkin vaikeampaa.

Työnantajamielikuvaa voi sujuvasti vahvistaa ja entisestään parantaa ensiluokkaisella kandidaattikokemuksella. Hakijakokemus tai kandidaattikokemus (suorahaussa) onkin mainio tapa erottautua työnantajien massasta potentiaalisten osaajien suuntaan. Tänä päivänä etenkin huonot kokemukset rekrytointiprosesseista jaetaan somessa helposti. 

Sellaisen tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi:

  • oikea tehtävän määrittely
  • oikeiden rekrytointikanavien ja menetelmien valinta (tehtäväkohtaisesti)
  • nopeus, ajantasaisuus
  • jatkuva kandidaattiviestintä
  • arvostavat kohtaamiset, rehelliset keskustelut
  • tehtävään suhteutettu prosessi (esimerkiksi soveltuvuusarviointien osalta)
  • ensiluokkainen jälkihoito
  • ammattimainen perehdytys / onboarding.

Miten vahvistat työnantajamielikuvaa rekrytoinnissa?

Panosta moderniin rekrytointiprosessiin!

Kun rekrytoitu henkilö on aloittanut, yhteinen matka vasta alkaa.

Perehdytys- tai onboarding-vaihe on rekrytointiprosessin jatkumo, tai sen voidaan katsoa olevan jopa osa sitä.

Uusi tulokas odottaa rekrytointivaiheen lupausten täyttyvän.

Hyvällä perehdytyksellä uudesta työntekijästä on mahdollisuus saada jopa työntekijälähettiläs, jonka avulla hyvää työnantajakuvaa vahvistetaan mitä aidoimmalla tavalla. 

Työnantajamielikuvan rakentajat työskentelevät markkinoinnin kanssa

Lue vielä nämä!