Palkkaatko parhaan hakijan vai parhaan osaajan?

Tämän artikkelin on alun perin kirjoittanut Katja Wasenius, tuolloin Marblesin konsulttina. Sisältöä on päivitetty ja ylläpidetään Marblesin toimesta.

Rekrytointi on arpapeliä - varsinkin silloin, jos toiveena on saada juuri se oikea ihminen hakemaan avointa tehtävää ilmoituksen perusteella. Miten voit varmistua siitä, että juuri se oikea osaaja näkee ilmoituksen, kiinnostuu siitä, ja hakee tehtävään?

Rekrytointi on yksi merkittävimmistä toiminnoista monessa yrityksessä. Sen tulisi olla jopa strategista, jos yritys toimii sellaisella alalla, jossa osaajamarkkinassa käydään kovaa kilpailua yritysten kesken parhaista osaajista, ja osaajien saaminen taloon on kriittistä liiketoiminnan kasvun kannalta. Tällöin työkalupakissa tulee olla nippu moderneja rekrytointimenetelmiä.

Liiketoimintaa usein kiinnostaa, tuleeko hakijoita, miten paljon, ja millaisia ne ovat. Kuinka usein käydään keskustelua hakemusten määrän sijaan siitä, mitä muuta voisi tehdä? Millaiset ovat yrityksen panostukset esimerkiksi työnantajamielikuvatyöhön, tai rekrytoijien osaamisen kehittämiseen? 

Palkatako meille paras?

Miten erotat parhaan - ilman kokemusta?

 Kuinka voisi vaikuttaa siihen, että saataisiin aina meille paras osaaja?

Pari vinkkiä: 

Moderni rekrytointifunktio hyödyntää sujuvasti ainakin näitä menetelmiä:

  1. Moderni rekrytointimarkkinointi - digimarkkinoinnin keinoin
  2. Tehokas suorahaku.

Digimarkkinoinnin avulla voidaan rekrytoinnin sanomaa kohdistaa oikeisiin kohderyhmiin oikeissa kanavissa ilman, että tarvitaan välttämättä yhtäkään työpaikkailmoitusta ns. perinteisissä työpaikkakanavissa. 

Suorahaku kuuluu parhaana menetelmänä modernin rekrytoinnin työkalupakkiin. Suorahakua käytetään nyt yleisesti myös asiantuntijatason tehtäviin, myös in-housena yrityksissä, jos osaamista on riittävästi. Suorahaku ei ole massaviestien lähettämistä linkedin:n kautta, tai ilmoituksen avaamista nettisivulle. Suorahaulla haetaan tehtävään parhaita profiileja, tehdään tarkkaa taustatutkimusta, ja otetaan kiinnostaviin henkilöihin yhteyttä - suoraan! 

Tämä yritys on löytänyt itselleen parhaan

Lue vielä nämä!