Kisa verkkokauppaosaajista käy kuumana - keitä etsitään juuri nyt?
Tämä blogi on alunperin Tuomo Tarvaksen tuottama - kun hän toimi Marblesin markkinointi- ja sisältöasiantuntijana. Sisältöä ylläpidetään nyt Marblesin toimesta.
Verkkokaupalla pyyhkii tällä hetkellä hyvin, vaikka kuluttajat ovat uskaltautuneet koronatilanteen parannuttua taas asioimaan tavarataloihin ja kauppakeskuksiin. Kaupan liiton kyselyn mukaan digiostaminen kiihtyi vuonna 2020 peräti viidenneksellä. Nettitilaus on entistä useamman valinta, koska korona-aikana he ovat rohkaistuneet tilaamaan verkosta entistä enemmän ja kokeilut ovat muuttuneet uusiksi tottumuksiksi.
Viimeistään korona-ajan alettua monen pienenkin yrittäjän täytyi käynnistää oma verkkokauppansa pystyyn. Monet isot verkkotoimijat tietävät, että buumi ei ole menossa ohi. Siksi ne etsivät kilpaa itselleen uusia osaajia muun muassa myyntiin, markkinointiin, datan analysointiin, teknisten järjestelmien ylläpitoon ja koodaukseen.
Verkkoshoppailun ajureita on koronan lisäksi monta: muuttuneet kulutustottomukset, kansainvälinen kilpailu, loistavat valikoimat houkuttelevilla hinnoilla, parantuneet maksuvaihtoehdot, nopeutuneet kuljetukset ja niin edelleen.
Mitä kaikkea osaamista menestyksekkään verkkokaupan pyörittäminen sitten vaatii? Omien asiakastapaamistemme perusteella olemme kartoittaneet melkoisen määrän keskeisiä rooleja, joihin halutaan löytää ykkösketjun tekijöitä.
Isoja bisnesvisioita luistavalla kauppapaikalla
Kaikki lähtee siitä, että myyntijohtajat sekä markkinointijohtajat ovat piirtäneet ison kuvan yrityksen analytiikkagurujen ja datan ylipäälliköiden kanssa. Taustatyö on tehtävä hyvin, sillä sähköisten ostospaikkojen välinen kilpailu on todella ankara.
Sen jälkeen johto pohtii myyntipäälliköiden ja verkkokauppapäälliköiden kanssa kohderyhmiä, tuotekohtaisia kampanjoita, kulutustrendejä ja tekevät kilpailija-analyysejä liiketoimintaympäristöä ymmärtävien BI Analystien kanssa.
Data ja tyylikäs ulkoasu parantavat asiakaskokemusta
Eikä pidä unohtaa paljon puhuttua dataa. Se jää kovin arvottomaksi, elleivät data-analyytikot tai muut dataosaajat olisi ykkösiä ja nollia louhimassa. Kisa dataosaajista on ollut erityisen kova jo pitkään – eikä vain verkkokaupoissa.
Arkkitehdit eivät suunnittele vain rakennuksia vaan tarkastelevat myös verkkokauppojen mahdollisia teknisiä tai toiminnallisia puutteita. Jos koodinpätkät ovat vinossa tai tietokannat tai tekninen alusta kenkkuilevat, asialle laitetaan esimerkiksi full stack-, frontend- tai backend-kehittäjä, usein myös mobiilikehittäjä.
Huonosti toimiva verkkokauppa menee nopeasti vaihtoon. Siksi tarvitaan käyttäjäkokemuksen eksperttejä tai käyttöliittymäsuunnittelijoita esimiehensä johdolla.
Jos analyysi osoittaa, että ostajat eivät toivottua tahtia vie ostoksiaan loppuun saakka tai sivujen teknisessä toimivuudessa on ongelmia, asialle kannattaa laittaa konversio-optimoinnin asiantuntija. Jos saat esimerkiksi sähköpostiisi viestin tallennetusta ostoskorista ja vinkin viedä kaupat loppuun saakka, konversio-optimoinnin asiantuntija on hoitanut hommansa hyvin.
Some sitouttaa ja markkinoi
Valikoimaa täytyy jatkuvasti markkinoida, ja siihen tarvitaan taitavaa digistrategiaa sekä some-asiantuntijaa, joka suunnittelee, millaisia tuloksia eri kanavista haetaan.
Kun verkkokaupan ostajakandidaatti eksyy ostopolulle, maksetun mainonnan asiantuntija on usein se, joka ohjaa hänet perille – ansaiten virtuaalisen kiitoksen.
SEM-asiantuntija varmistaa, että mainoskampanjat pyörivät moitteettomasti ja tuovat toivottuja tuloksia. Jos taas sivuston brändi on epäselvä tai sen visuaalinen ilme kaipaa päivitystä, sparrausta kannattaa pyytää brändipäälliköltä tai AD:lta.
Koukuttavaa sisältöä oikeaan aikaan ja paikkaan
Verkkosisällön suunnitteluun tarvitaan Content Designer ja Web Editor, jotka luovat huippuluokan blogeja, tuotekuvauksia ja ohjeistuksia verkkosivuille yhdessä SEO-asiantuntijan kanssa. He auttavat myös koukuttavan markkinointiviestinnän luomisessa. Ideat loppuvat kesken? Silloin apuun voi ottaa kasvuhakkerin.
SEO:n ja säännöllisen, laadukkaan sisällöntuotannon avulla pienikin toimija voi erottua kansainvälisten jättien rinnalla. Pienet yritykset eivät useinkaan erotu valikoiman laajuudella, vaan luomalla persoonallisen tarinan ja tarjoamalla ensiluokkaista asiakaspalvelua.
Tilausprosessin jälkeen asiakkaalle tulee jäädä luonteva jälkivaikutelma. Hän tarvitsee sähköpostiinsa kaikki tilaustiedot, dokumentit ja seurannan toimituksen etenemisestä. Tätä varten markkinoinnin automaation asiantuntijat ovat kullanarvoisia.
Verkko ei koskaan nuku. Web-analyytikot rakastavat klikkidataa ja tuottavat johdolle selkeitä käyriä ja tunnuslukuja siitä, missä mennään.
Uusia titteleitä tulee koko ajan
Verkkokauppaosaajien joukko on suuri, ja tämä on vasta osa kevään 2021 tarpeista. Maailma ja verkkobisnes muuttuvat niin nopeasti, että viiden vuoden kuluttua lista on merkittävästi pidempi – osa nykyisistä rooleista saattaa myös vanhentua.
Tekoäly ja koneoppiminen tulevat yhä keskeisemmiksi osiksi verkkokauppoja. Suuret kaupat pystyvät jo pitkään suosittelemaan asiakkaille tuotteita algoritmien ja ostoskäyttäytymisen perusteella.