• Marbles
  • LinkedIn-profiili: tee näin, niin rekrytoijat kiinnostuvat sinusta

LinkedIn-profiili: tee näin, niin rekrytoijat kiinnostuvat sinusta

Meiltä headhunterilta kysytään usein vinkkejä LinkedIn-profiilin täydentämiseen. Usein kysyjät miettivät, mihin rekrytoijat/headhunterit kiinnittävät erityisesti huomiota profiilia läpikäydessä.

Kävimme näitä asioita aiemmin läpi kolmessa eri blogikirjoituksessa, mutta kokosimme lukijoiden pyynnöstä koontipostauksen. Tästä kirjoituksesta löydät kattavasti kaikki vinkit yhdellä lukukerralla! 

Marbles_yhteiskuva1. Perustiedot kuntoon

LinkedIn profiilin perustieto-osa näkyy suurimmaksi osaksi jo ennen, kuin profiilisi avataan. Jos tämä ei herätä rekrytoijan kiinnostusta, profiiliisi ei tutustuta tarkemmin. Panosta siis tähän!

Otsikko (Headline):

Jos etsit uusia haasteita, kannattaa se mainita jo otsikossa. Kerro minkälaisia töitä etsit tai miltä alalta. Monesti otsikkona on esimerkiksi “Looking for new opportunities in Recruiting and HR.”

Jos olet tyytyväinen nykyiseen työhön, kerro otsikossa nasevasti mitä teet ja minkälaisessa roolissa. Tämä onkin sitten taitolaji saada mahtumaan yhdelle riville.

Sijainti (Location):

Jos haluat tulla löydetyksi rekrytoijien hauissa, kannattaa lisätä sijaintitietoihin kaupunkisi. Tätä eivät läheskään kaikki mainitse profiilissaan. 

Jos etsit töitä, kannattaa Jobs-osiossa käydä lisäämässä tieto, että olet työnhaussa. Kun klikkaat LinkedInin ylävalikon Jobs-osiota, näet kohdan Career interests. Kun painat sitä, näet kohdan ”Let recruiters know you’re open.” Klikkaa tämä kohta siniseksi, niin rekrytoijat tietävät, että etsit uusia haasteita. Voit tällä sivulla myös määritellä tarkemmin minkälaisia töitä etsit ja mistä. Jos etsit töitä muiltakin paikkakunnilta tai ulkomailta, voit tuoda sen esiin tässä osassa. Nykyään Recruiter-työkalun kautta rekrytoijat voivat hakea myös henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään kyseisellä paikkakunnalla, vaikka eivät siellä vielä asuisikaan.

Profiilikuva (Picture):

Kuvan suhteen pätevät samat raamit kuin CV-kuvan kanssa: Selkeä, asiallinen sekä ajan tasalla. Älä laita kuvaa, jossa esiintyy myös muita henkilöitä. Uskokaa tai älkää, näitäkin näkee.

Yhteenveto (Summary):

Selkeys on kaiken A ja O. Mieluummin lyhyt ja ytimekäs, kuin liian pitkä romaani, jota kukaan ei jaksa lukea loppuun asti (tämä kuitenkin mielipideasia ja näkemyksiä on erilaisia). Pysy asiassa ja kerro ydinosaamisesi selvästi. Omat suosikkini ovat luetellut listat omasta osaamisesta esimerkiksi käytetyistä ohjelmista tai tärkeimmistä osaamisalueista. Myös käytännön esimerkit ovat erittäin hyvä tapa tuoda omaa osaamista esiin. 

Jos olet kiinnostunut saamaan yhteydenottoja, kannattaa yhteystiedot ehdottomasti merkitä yhteenveto-osioon.

Eli tiivistettynä kuka olet, mitä teet, ydinosaamisesi sekä yhteystietosi. Mikäli työnhaku on ajankohtaista, mainitse myös millaisista rooleista olet tulevaisuudessa kiinnostunut.

Näyttökuva 2020-6-10 kello 10.59.46
2. Näin parannat mahdollisuuksiasi kiinnittää rekrytoijien huomion

LinkedIn-profiilin runko-osassa tuodaan oma kokemus ja osaaminen esiin. Jos työkokemus, koulutus ja skills-osiot ovat kovin suppeat, et todennäköisesti herätä rekrytoijien kiinnostusta. 

Kokemus (Experience):

Kerro aluksi lyhyesti, mitä yrityksesi tekee. Seuraavassa kappaleessa kerro, mitä sinä teet. Ensin voit kertoa yleisellä tasolla aihealueet, joiden parissa työskentelet. On hyvä vielä selventää konkreettisin esimerkein, mitä työsi pitää sisällään, esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla. Kerro myös, mitä ohjelmia käytät työssäsi.

Monesti ihmettelen, kun vertaan ehdokkaiden CV:ta ja LinkedIn-profiilia, mikseivät ihmiset laita vähintään samoja tietoja copy pastella LinkedIniin, kuin mitä heillä on CV:ssa. Tämä on se minimitaso, mitä mieluiten pitäisi jokaisesta työtehtävästä lukea. Jaa myös kokemus osiossa rohkeasti julkisia referenssejä sekä esimerkkejä tekemistäsi projekteista, jos suinkin mahdollista.

Myös pidempiä taukoja töiden välissä kannattaa hieman avata, sillä rekrytoijat yleensä kyllä huomaavat nämä. Kerro, mitä olet tehnyt oman ammattitaitosi kehittämiseksi. Yhtenä esimerkkinä tulee mieleen profiili, jossa vanhempainvapaalla ollut henkilö kertoi, kuinka oli organisoinut ja johtanut kolmea vaativaa alaista 24/7. Ripaus huumoria on aina hyvästä.

Koulutus (Education):

Kerro ainakin missä olet opiskellut ja mitä olet lukenut pääaineena sekä sivuaineena. Lopputöiden aiheita kannattaa myös avata. Mahdolliset vaihdot voi myös merkitä profiiliin erikseen.

Suosittelen laittamaan jokaisen tutkinnon erikseen. Esimerkiksi, jos olet koulutukseltasi kauppatieteiden maisteri, laita sekä maisterin, että kandidaatin tutkinnot erikseen profiiliisi. Tämä taas hieman selkeyttää profiilia ja varmistaa, että LinkedIn tunnistaa tutkintosi oikein. Tämä nyt ei ole maailman suurin asia, mutta esimerkiksi LinkedInin Jobs-osiossa, jos selaat avoimia työpaikkoja, näet miten vertaudut muihin hakijoihin nähden. LinkedIn voi tunnistaa yhdistelmätutkinnot väärälle tasolle. 

Kannattaa myös lyhyempien koulutusten kohdalla miettiä, sopivatko ne paremmin sertifikaatti tai kurssi-osioihin kuin itse koulutus-osioon. Jos koulutus-osioon laittaa kaikki pienimmätkin koulutukset, voi se vaikeuttaa tärkeimpien koulutusten tunnistamista. Pääsääntönä voisi sanoa, että tutkintoon johtavat koulutukset koulutus-osioon, muut sertifikaatti tai kurssi-osioihin.

Taidot (Skills & Expertise):

Skillsit ovat rekrytoijan näkökulmasta oleellissia. Niitä kannattaa olla, ja mieluiten paljon. Endorsementien määrällä ei ole juurikaan mitään väliä, sillä ne eivät rekrytoijien käyttämässä LinkedIn recruiter-työkalussa edes näy..Skillsit kannattaa olla mahdollisimman konkreettisia, esimerkiksi, jos sinulla on jostain ohjelmasta käyttökokemusta, se kannattaa ehdottomasti lisätä skillseihin. Skillsit voidaan ajatella hakusanoina, sillä näitä käytetään hyvin usein sopivien hakijoiden etsimisessä, pidä tämä mielessä, kun optimoit profiiliasi työkokemustasi vastaavaksi.

Screenshot 2020-06-11 at 9.15.46
3. Näillä keinoin erotut

Muista erottautua massasta! Yllättävän moni jättää kielitaidon, saavutukset, kiinnostuksen kohteet sekä suositukset täyttämättä profiiliinsa. Tämä huonontaa mahdollisuuksiasi osua rekrytoijien haaviin. Muista siis täyttää myös nämä kohdat!

Kielitaito (Languages):

Kerro kaikki kielitaitosi, myös äidinkieli! Ihmettelen usein, miksi yllättävän monet ihmiset jättävät oman äidinkielen mainitsematta kokonaan. Monessa työtehtävässä on vaatimuksena tietty kielitaito. Jos kielitaito ei tule selvästi esiin profiilissasi, sinun kielitaitosi voidaan ymmärtää väärin.
Yleisesti ottaen suosittelen kirjoittamaan profiilin englanniksi, jos haluat tulla löydetyksi. Usein rekrytoijat tekevät hakuja englanninkielisillä termeillä, joten, jos profiilisi on suomeksi, et tule löydetyksi.

Saavutukset (esim. sertifikaatit ja palkinnot) (Accomplishments):

Näillä voit erottautua massasta, personoida profiiliasi sekä tuoda omaa osaamistasi esiin. Suosittelen hankkimaan erilaisia sertifikaatteja, joilla voit näyttää oman osaamisesi. Esimerkiksi, jos työskentelet markkinointialalla, suosittelen suorittamaan Googlen tarjoamia sertifikaatteja, aiheina niissä on esimerkiksi Ads ja Analytics. Myös HubSpotilla on omat inbound-markkinoinnin sertifikaattinsa

Kiinnostuksen kohteet (Interests):

Seuraa itseäsi kiinnostavia yrityksiä, ryhmiä ja aiheita. Suosittelen seuraamaan ammatillisesti sinua kiinnostavia ryhmiä. Seuraamasi kiinnostuksen kohteet kertovat myös rekrytoijille, mitkä toimialat sinua erityisesti kiinnostavat.

Suosittelut (Recommendations):

Tämä on nykypäivänä jopa tärkein suosituskirje tai “työtodistus.” 

Pyydä suosituksia vanhoilta esimiehiltä tai kollegoilta. Näitä luetaan rekrytoijien toimesta usein!
Kannattaa siis lähteä edellisestä työpaikasta hyvissä väleissä. Itselläni on ollut tapana pyytää esimieheltäni suosituksia, kun olen ollut viimeisiä päiviä vanhassa työssä ja ennen kuin olen lähtenyt uusiin haasteisiin.

Suosituksissa olisi hyvä tuoda esille konkreettisia esimerkkejä, mitä olet työssäsi tehnyt ja saavuttanut. Yhden lauseen “hyvä jätkä-”tyyppiset suositukset eivät tuo profiiliisi mitään lisäarvoa.

Tiivistettynä tärkeimmät pointit, kun haluat kasvattaa mahdollisuuksiasi osua rekrytoijien haaviin.

3 tärkeintä pointtia

1)   Pyri tekemään profiilistasi mahdollisimman selkeä ja johdonmukainen. Selitä mahdolliset aukot auki ja tarkasta, että asiat etenevät varmasti oikeassa aikajärjestyksessä.

2)  Lisää kaikki tärkeimmät osaamisesi Skills-osioon. Toista näitä avainsanoja, myös muualla profiilissasi esim. yhteenvedossa sekä työkokemus kohdassa. Ajattele tätä ns. omana henkilökohtaisena hakukoneoptimointiprojektina!

3)   Mikäli etsit uusia haasteita, tuo se selkeästi esille. Kerro myös tilanteestasi enemmän esimerkiksi yhteenvedossa. Mistä etsit uutta työtä? Milloin voisit aloittaa? Entä millaiset roolit sinua erityisesti kiinnostava? 

Miltä näyttää headhunterin oma LinkedIn-profiili? Kurkkaa Samulin oma LinkedIn-profiili täältä!

Digitalouden ammattilainen! Etsitkö uusia haasteista?
Vinkkaa itsesi mukaan Marblesin tuleviin suorahakuihin!

Vinkkaa tästä!