Ammatti
Key Account Manager
Tehtävänkuva
Key Account Manager eli avainasiakaspäällikkö on vastuussa yrityksen tärkeimmistä asiakkuuksista. Yritys joko nimeää hänelle asiakkuudet tai sitten hän kerää ne itse tehdessään asiakashankintaa. Tiimissä voi olla myös Account Managereita eli asiakkuuspäälliköitä.
Key Account Managerin työnkuvaan kuuluu tyypillisesti asiakkuuksienhallintaa, neuvottelemista, konsultointia sekä myyntiä. Häneltä voidaan myös edellyttää kyvykkyyttä liiketoiminnan kehittämiseen. Key Account Manager vastaa toiminnastaan usein myyntijohtajalle.
Avainasiakkuuspäällikön vastuulla on huolehtia siitä, että asiakkaiden kokema hyöty ja arvo yrityksestä säilyy ja he myös pysyvät asiakkaina. Asiakaskokemusta ei siis saa pitää vain muodikkaana iskusanana vaan sen eteen täytyy tehdä rivakasti töitä Key Account Managerin arjessa.
Key Account Manager kertoo työstään
Account Director Marjo Salomaa työskenteli digimarkkinointitoimisto Netbooster Finlandissa Helsingissä. Hän vastasi Netbooster Finlandin asiakkuuksista sekä uusasiakashankinnasta. Yritys tarjoaa mm. mediasuunnittelua, hakukoneoptimointia ja verkkoanalytiikkaa.
Videon tuotannon jälkeen Marjo on vaihtanut Dagmarin palvelukseen.
Etsitkö sittenkin jotain toista digiammattia?
Oliko mielessäsi sittenkin jokin toinen titteli kuin avainasiakaspäällikkö? No, voit antaa muiden nauttia tästä sisällöstä, mutta kokeile onneasi ja testaa, löytyisikö noin 40 digiammattitittelin listalta se, mitä todella olit hakemassa.
Aina voit löytää sieltä uusia tittelituttavuuksia...

Avainasiakkuuksien johtamisessa vilisee erilaisia titteleitä - mikä sopii teille parhaiten?
Key Account Manager ei ole ainoa ammattinimike, joita avainasiakkuuksien johtamisessa tavataan. Paljon on kiinni yrityksen koosta ja sen kulttuurista. Avainasiakkuuspäällikön sijaan nimikkeenä voi olla esimerkiksi Account Strategist, Client Success Manager, asiakkuuspäällikkö tai Growth Manager