Service Designer suunnittelee asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia, jotka tekevät käyttökokemuksesta sujuvaa ja liiketoiminnasta tehokasta.
Service Designer suunnittelee ja kehittää palvelukokonaisuuksia, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja tukevat liiketoiminnan tavoitteita. Hän varmistaa, että palvelut ovat saumattomia, toimivia ja käyttäjäystävällisiä, yhdistäen tutkimuksen, suunnittelun ja liiketoimintastrategian.
Työn ydin
Service Designer analysoi nykyisiä palveluprosesseja, tunnistaa kipupisteet ja kehittää ratkaisuja, jotka parantavat asiakaskokemusta. Hän suunnittelee palveluiden eri kosketuspisteet, määrittelee prosessien työnkulut ja ohjaa tiimejä toteuttamaan kokonaisuuksia. Rooli vaatii kykyä yhdistää käyttäjätutkimus, prototypointi ja liiketoimintanäkökulma.
Roolit ja painotukset
Service Designer keskittyy palveluiden kokonaisuuksien suunnitteluun ja kehittämiseen, yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa sekä palveluprosessien optimointiin. Hän hyödyntää muun muassa palvelumuotoilun menetelmiä, käyttäjäpolkujen analysointia ja prototypointityökaluja.
Koulutus ja tausta
Korkeakoulututkinto palvelumuotoilusta, liiketaloudesta, käyttäjäkokemuksesta tai vastaavalta alalta. Taustaa voi olla myös UX- tai prosessisuunnittelusta, konsultoinnista tai muotoiluprojekteista.
Palkkataso (2025)
4 000–6 500 € / kk, riippuen kokemuksesta ja vastuualueista.
Marbles on johtava suorahakutoimisto Service Designerien ja asiakaskokemusosaajien rekrytoinneissa.
Marbles is a leading executive search firm for Service Designers and customer experience professionals.