Muistiinpanoja digifiksuille.

Miten vahvistat hyvää työnantajamielikuvaa rekrytoinnissa?

Kirjoittanut Marbles | 18.10.2022 10:16
Tämän artikkelin on alun perin kirjoittanut Katja Wasenius, tuolloin Marblesin konsulttina. Sisältöä on päivitetty ja ylläpidetään Marblesin toimesta.

Työnantajamielikuvalla on merkitystä, kun joudutaan kilpailemaan kaikkien haluamista osaajista ja kun osaamista on ylipäätään vähän saatavilla. Vaikeasti täytettäviin tehtäviin osaajia etsittäessä yrityksen tunnettuudella ja työnantajamaineella on väliä. Näiden puute tekee rekrytoimisesta entistäkin vaikeampaa.

Työnantajamielikuvaa voi sujuvasti vahvistaa ja entisestään parantaa ensiluokkaisella kandidaattikokemuksella. Hakijakokemus tai kandidaattikokemus (suorahaussa) onkin mainio tapa erottautua työnantajien massasta potentiaalisten osaajien suuntaan. Tänä päivänä etenkin huonot kokemukset rekrytointiprosesseista jaetaan somessa helposti. 

Sellaisen tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi:

  • oikea tehtävän määrittely
  • oikeiden rekrytointikanavien ja menetelmien valinta (tehtäväkohtaisesti)
  • nopeus, ajantasaisuus
  • jatkuva kandidaattiviestintä
  • arvostavat kohtaamiset, rehelliset keskustelut
  • tehtävään suhteutettu prosessi (esimerkiksi soveltuvuusarviointien osalta)
  • ensiluokkainen jälkihoito
  • ammattimainen perehdytys / onboarding.