Ammatti

CX Specialist

Asiakaskokemusta isolla A:lla

Kun inbound-markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta nousi suuri trendi, muuttuivat markkinoinnin mallit täysin perinteisestä outbound-tyylistä. Tämän seurauksena yritykset alkoivat palkata markkinoinnin tueksi täysin uudenlaisia asiantuntijoita palvelukseensa, joista yksi on CX Specialist. Kyseisen ammattilaisen tehtävänä on varmistaa ja tuottaa paras mahdollinen asiakaskokemus yrityksen asiakkaille, kun he ostavat yrityksen tuotteita tai palveluita. 

Customer Experience Specialist on markkinoijan oikea käsi. Hän on mukana luomassa yrityksen ostajapersoonaa, perehtymässä heidän tarpeisiinsa ja suunnittelemassa sen pohjalta asiakaspolkua (Cu stomer Journey). Tämän jälkeen hän valvoo, että muu markkinointitiimi huomio asiakaskokemuksen päätöksissään, jotta hyvä kokemus kantaa läpi koko asiakaspolun.

Ammattilainen kertoo

CX Lead, eli Customer Experience Lead Eva Anttila työskentelee Plan International Suomella. Hän vastaa järjestön varainhankinnasta, tukijoiden suhteiden hoidosta ja lojaliteetista, sekä markkinoinnin avulla Planin tunnettuudesta. Anttilan mukaan myös kehitysyhteistyön alalla digitaalisuus kehittyy suuresti. Myös markkinoinnin uudet trendit, kuten asiakaskokemus, pätevät alalla.
 
Anttila uskoo, että kehitysyhteistyöalalle pyrkivälle saattaa tulla yllätyksenä, että alalla on todella kaupallinen ympäristö. "Vaikka tehdään hyvän asian parissa töitä, tarvitaan ihan samanlaista kaupallista osaamista kuin missä tahansa pörssiyrityksessä", Anttila tiivistää.

Asiakaskokemuksessa todellinen nimikkeiden kirjo

CXS hyödyntää työssään myynnin ja markkinoinnin työkaluja, kuten CRM-järjestelmiä, luodakseen sitouttavia ja ilahduttavia kokemuksia asiakkaille. CX Specialist voi olla erikoistunut jonkun tietyn työkalun, kuten esimerkiksi HubSpotin, MailChimpin tai Marketon käyttöön. Vaihtoehtoisesti hän voi olla monitaitaja, joka taitaa järjestelmän kuin järjestelmän. 

Asiakaskokemusammattilaisten nimikkeet ovat vielä verrattain uusia ja harvinaisiakin. Tämän ammattilaisen voikin löytää markkinointitiimistä hyvinkin erilaisilla titteleillä esim. Digital Marketing Manager, CX; CX Planner; CXS; Director, CX Digitalisation Solution; Digital and CX development team lead; CX Advisor; CX Executive; Customer Experience Director; CX Strategy Lead; CX planner; CX Strategist; Head of CX Insights; CX Designer; Asiakaskokemuksen asiantuntija; CX-asiantuntija.

Työnantaja

Etsitkö tiimiisi CX Specialistia? Ota meihin yhteyttä niin löydämme sopivan ammattilaisen täydentämään joukkoanne.

Jätä yhteydenottopyyntö

CX Specialist

Vinkkaa itsesi mukaan suorahakuihin! Meidän kauttamme pääset mukaan ainutlaatuiseen ja laajaan verkostoon.

Vinkkaa itsesi mukaan