Rekrytointi kesällä - hyvä vai huono idea?

Työssäni yritysten rekrytointien neuvonantajana minulta usein kysytään: kannattaako kesällä rekrytoida? Ja jos, niin miten, missä ja milloin?

Kesärekrytointeja suunnitellessa on hyvä huomioida muutamia asioita, tutustu kokoamaani vinkkilistaan!

Jos ilmoitat työpaikasta, panosta myös kesällä laatuun ja kanaviin

Tuttu ja vanha tapa on laatia työpaikkailmoitus kesälomien ajaksi auki, ja olettaa rekrytoinnin etenevän tällä tavoin. Jos turvautuu yhä tähän keinoon, kannattaa ainakin antaa kiinnostuneiden yhteydenotoille mahdollisuus (kuten aina muulloinkin ilmoiteltaessa) ja kertoa, milloin yhteyshenkilö on tavoitettavissa kysymyksiä varten. Täysin anonyymit ja kasvottomat työpaikkailmoitukset tyhjällä hae nyt -kehoitteella eivät toimi sen paremmin kesällä kuin muulloinkaan. Kerro aina tekstissä, milloin hakemuksia tullaan käsittelemään ja milloin hakija voi odottaa vastausta. Kun lomat on pidetty, hakemukset tulee todellakin käsitellä rivakasti - hakijat odottavat sitä.

Ilmoitusrekrytointi ei tietenkään koskaan ole paras vaihtoehto, kun etsitään vaikeasti tavoitettavaa osaajaa. He harvemmin kesällä laiturinnokastakaan lukevat työpaikkailmoituksia, jos muutenkaan. Kohdistettua somemarkkinointia sen sijaan kannattaa kokeilla rekrytoinnissa perinteisten kanavien sijaan - suoraan oikealle kohderyhmälle vietynä viesti voi jopa osua jonkun silmään! (Takeita hakijaksi ryhtymisestä ei silti ole.)

Suorahaku fiksusti ajoitettuna voi toimia kesälläkin

Suorahaku on tunnetusti tehokkaimpia tapoja rekrytoida, kun haetaan henkilöitä vaikeasti täytettäviin tehtäviin tai kilpaillusta osaajamarkkinasta. Suorahakukumppanin kanssa on hyvä keskustella siitä, mikä on hyvä ajankohta kontaktoinnille ja milloin toimeksiantaja itse on ottamassa konsultin tuottamia kandidaatteja haastatteluun. Sujuvan ja ketterän suorahakuprosessin varmistamiseksi myös rekrytoivan yrityksen on oltava tavoitettavissa, kun kandidaatteja alkaa tulla konsultilta eteenpäin. Potentiaalisia kandidaatteja ei voi jättää kuukaudeksi odottamaan asiakasyrityksen paluuta lomalta. Siksi ajoitus on tärkeä ja se on suunniteltava yhteistyössä asiakkaan kanssa. En yleensä suosittele kandidaattien lomarauhan rikkomista suorahakusoitoin - kaikelle on oikea aikansa ja paikkansa. Syvin loma-aika ei välttämättä ole paras aika kontaktoida ketään. Sen sijaan lomakauden loppupuolella näille keskusteluille aletaan jo olla vastaanottavaisempia.

Hyvä kandidaatti- ja hakijakokemus - aina se tärkein!

Mikä rekrytointikeinoista onkaan käytössä, kaikessa rekrytoinnissa aina tärkeintä on erinomaisen hakija- ja kandidaattikokemuksen varmistaminen kautta prosessin. Jos työpaikkailmoitus avataan, on oltava tavoitettavissa kysymyksiä varten ja hoidettava hakemuksiin vastaaminen viipymättä heti loman jälkeen - ellei jo aikaisemmin. Jos käytetään suorahakua, on myös varmistettava laadukas kandiprosessi kautta linjan - ensimmäisestä yhteydenotosta viimeiseen asiakkaan tapaamiseen ja kandien jälkihoitoon saakka. Lomakausi ei luonnollisesti saa tuoda tähän prosessiin kompastuskiviä, eikä loma-ajalla voi selittää epäonnistunutta hakija-/kandidaattikokemusta. 

Hyvällä suunnittelulla ja aikataulutuksella myös kesärekrytoinnit voivat onnistua.

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella tulevista rekrytointitarpeistanne.

 

Lue vielä nämä!